Alla inlägg under oktober 2012

Av Johanna Larsson - 31 oktober 2012 09:22

Sitter och väntar på hovslagaren. Veterinären har tagit en snabbkoll och tyckte det såg bra ut... :)
Skönt att sitta lite i väntrummet, trött som en gnu!

Av Johanna Larsson - 30 oktober 2012 20:48

...nästa fredag!

Spännande!

http://www.stromsholm.com/blog/utbildning/kuskutbildning/#more-1220


slåtter (3)



Min dag:


Utsläpp och stallfix följt av frukost och lite soffmys.


Tömkörning med Ophelia:

Skritt trav och galopp på volt.

Gick efter lite obligatoriskt tjurande riktigt bra :)


Dressyrträning med Ticcis:

Fin pålla, klumpig pilot...

Jag är så töntig, men jag är inte så van vid publik och det stod några tjejer och tittade en stund idag. Brukar inte ha något emot det, så länge dom tittar på något jag är bra på :-P

Så var ju inte riktigt fallet idag och jag märkte att jag spände mig lite till en början. Gav mig själv en mental "snap out of it-bitchslap" och slappnade sedan av lite mer igen.

Visst fick vi till det riktigt bra bitvis, men jag är inte så van vid nedsittning i dressyrsadeln.

Slängde upp stigbyglarna efter ett tag för jag blev så irriterad på mig själv när jag fusk-red lätt utan att tänka på det.

Nedsittning i hoppsadeln är ju såklart också ganska krävande, men det känns lättare.

Borde helt klart rida mer i min dressyrsadel. Tycker ju om den, men det är ju så jobbigt O:-)


Tömkörning och harvning med Sammy:

Rastade honom först lite på linan, men han var lugn och fin så vi slutade med det rättså fort.

Tömkörde sedan lite för att kolla start, stop och sväng. Tränade lite lydnad genom att parkera framben och sedan bakben mellan släpans skaklar och sedan genom att gå in bakifrån och parkera hela honom i släpan. Det gjorde han bra. Spände sedan för släpan och drog den något varv åt varje håll, funkade bra det med. Satte sedan på harven för att få lite tyngd på det hela. På rakt spår jobbade han på superfint, sänkte sig och drog på bra. På böjt spår tjurade han lite på ytter skakel, vilket jag hade förväntat mig. Efter lite morrande blev det bättre och när han gjorde sin första klockrena sväng så slutade vi för dagen.


Har varit och hämtat ett fotbad under kvällen!

Har velat ha ett ett tag nu, men inte riktigt fått tummen ur.

Så under dagen så la en gammal klasskompis upp ett på Borås loppis på FB för en symbolisk summa, så då kunde jag inte låta bli!


Både jag och M har testat vår nya bästa vän under kvällens mys och den är helt klart här för att stanna :)


Oj vad klockan är mycket! Nu blir det sängen, för imorgon bitti bär det av till Åby för återbesök för Ophelias framfötter.


Synes!




Av Johanna Larsson - 29 oktober 2012 18:29

Hoppträning med Ticcis:


Tre studs på böjt och tre på rakt spår.

De böjda med raka bommar och de raka med kryss.


Jag började med att skritta fram lite på lång tygel och försöka hålla takten, vilket verkligen är våran bitch i träningen just nu. Tog sedan tyglarna och jobbade med att variera steglängden, öppna, sluta, bakdels- och framdelsvändningar. Hon kändes fin och mjuk men eftersom jag inte hade någon pinne med mig ner till paddocken så fick jag inte riktigt till yttersidan i bakdelsvändningarna och rumpen smet ut lite ibland, bogen var på plats dock, alltid något :-P


Innan jag travade galopperade jag några varv åt varje håll. Kallt och jävligt så då (eg alltid) tycker jag att det är betydligt mycket lättare att få en lösgjord häst fortare om man galopperar ganska tidigt. Bara rulladepå och lite tempoväxlingar.


Fortsatte med traven. Jobbade skolor även i trav, tempoväxlingar och övergångar uppåt och neråt.

Över lag fin men kunde svarat bättre framåt.


Tog en liten skritt paus och övergick sedan till galoppen igen.

Jobbade tempoväxlingar, öppna, sluta, skänkelvikning. Fick till några riktigt fina långsidor med "bogen in" i galoppen, Ticcis absoluta hatövning i vanliga fall (jooobbigt :-P). Rumpen smiter gärna in i galoppen, i vanliga fall, om den får det...


Började sedan hoppa fram lite lätt.

Började med att byta galopp i en åttvolt över de två yttersta kryssen i den raka serien.

När hon var fin där gick vi över och hoppade de böjda studsen åt båda håll, där hon började med att vilja falla in lite men sedan blev finare. Tycker studs på böjt spår är bra lösgörande och bra för de hästar som gärna smiter över i sin favoritgalopp mitt i raka studsserier. Höll de böjda ganska låga, runt 70 cm, eftersom det är det böjda jag vill åt, inte höjden. 


Övergick sedan till kryssstudsen på rakt spår.

Rullade bara över lite lågt åt båda varv till en början för att bara låta Ticcis finna sig i övningen. Hon var på lite fuling/latmaskhumör... Höjde sedan lite successivt och slutade med ytterkanterna på 120. Normalt brukar jag sluta med ytterkanterna i höjd med stöden (160?), men hon var inte på sitt bästa humör så jag ville inte göra det för jobbigt för henne. Detta är ju en riktig mjölksyreövning (och en av mina favoritövningar, på vuxna hästar, höga kryss kan vara onödigt skrämmande på unga hästar) då den är till för att hästen verkligen ska pumpa sig fram med bakkärran. Det vi gjorde gjorde hon dock bra efter lite gnällighet till en början.


Jag avslutade med att skritta av ute med nöjd pålle.


Inkörning med Sammy:

Sedan var det Sammys tur att jobba.

Honom håller vi ju på att köra in...

Började med att rasta honom på linan lite eftersom det lyste bus i ögonen på honom när vi kom nertill paddocken (han är bara två år). Tömkörde sedan lite för att kolla start, stop och sväng. Han är såå fin att tömköra, lilla kraken. Gick över släpan, parkerade framben i släpan och sedan bakben. Körde sedan in bakifrån och parkerade honom mellan skaklarna. Duktiga lilla killen väntade tålmodigt med Maddel framför sig medans jag spände för släpan. Eftersom han är lite i mammigaste laget så valde jag att låta bli att ha Maddel där fram som stöd under tiden han drog släpan, eftersom han gärna tappar koncentrationen med henne vid sin sida. På kommando skrittade han iväg med släpan som om han aldrig hade gjort något annat. Start, stop och sväng fungerade även med släpan. Han fick gå några varv åt varje håll tills han landat i sin uppgift (var lite ivrig till en början) och sedan tog vi av släpan och avslutade för dagen.


Nästa pass blir ett med släpa och harv. Detta då jag inte vill att dom lär sig att knuffa undan skaklarna (släpan väger knappt något alls) med bakbenen. Rätta mig gärna om du tycker jag har fel, men det här tycker jag funkar(när dom är säkra med släpan).


Då Maddel har det lite jobbigt med Ophelia (mammas galenpanna) just nu så tänkte vi testa att börja köra in henne och se vad hon tycker om det. Jag vet att jag troligen kommer få äta upp det, men det var faktiskt min idé :-P


Nu ska vi mumsa nygräddad fläskpannkaka och kika lite serier.


Ha det!

Av Johanna Larsson - 27 oktober 2012 12:00

På måndag ska jag lämna in min mobil och min kamera så att jag kan lägga med lite bilder här!

Allt blir så mycket roligare med bilder!


   

Av Johanna Larsson - 26 oktober 2012 20:15

...Fredag!


Underbart väder under hela dagen! Helt vindstilla och strålande solsken, me likey!

Inte helt förtjust i att vattenkaren hade frusit för första gången för i höst dock, burr!


Började dagen som vanligt med att morgonfodra, släppa ut pållarna och lite stallfix.

Körde sedan iväg till Tarzan och tog, tillsammans med Ulrika och hennes lilla bruna, en ljuvlig tur i höstsolen.

Gammelmannens första tur utanför manegen sedan i  början av september. Det märktes ju att han tyckte det var roligt att få komma ut, men han skötte sig som den sanna gentleman han är, hela rundan runt. Tur det för det finns mycket muskler i den kroppen om det skulle bära iväg :-P

Vi testade på både skritt, trav och galopp, men tog det lite lungt eftersom det var hårt i backen och gammelmannens ben är vana vid manegens fibersand. Det var förresten mannens första galopp ute sedan ett bra tag tillbaka. (april?)


Efter ridturen och lite efterpyssel så körde jag tillbaka in till Borås, där lunchning på Young Thai med Maya (föredetta kollega och vän) väntade.

Alltid lika roligt att träffa henne och snacka lite skit. Jag saknar våra knasiga konversationer!


Jag satt just och funderade lite på det härom dagen;

Det enda jag saknar med mitt jobb är några få arbetskamrater och cyklingen till jobbet. Hur sjukt är inte det?

Jag får till och med samma "lön" nu som jag fick under den sista tiden jag jobbade, så inte ens den behöver jag sakna...


När Mayas lunch tog slut kilade jag över gatan för att handla lite på Willys. Tanken var eg. att jag och Madeleine skulle handlat tillsammans, men jag hann nästan färdigt tills hon slutade jobba. Även om jag tycker det är mysigare att handla tillsammans så var det rättså skönt, för framför allt M, att komma hem lite tidigare.


Det blev dock en liten tur till Granngården för inköp av lucern till Ticcis (som jag hoppas att tillsammans med olja ska kunna få henne att hålla hullet. Hopplösa krake. Ja, hon är kollad, avmaskad (efter analys) och vaccinerad) och lite motorsågskläder till mig inan det bar av hemåt. ...eller tillbaka till vårt eget stall snarare.


Väl i stallet blev det lite vagnträning med Sammy (M´s bäbishäst). M tömkörde honom lite innan och sedan ställde hon upp honom mellan skaklarna medans jag lyfte skaklarna lite upp och ner och skramlade lite. Duktig bäbis såg ut att säga "and then..?". Han är verkligen cool lille killen. När vi gjort det lite grann så fick han gå mellan skaklarna medans jag drog vagnen (tunga åbäke!), vilket även det gick bra. Nu får han lite tankevila till söndag, då jag tänkte låta honm dra släpan för första gången.

 

Nu ska vi ha lite glöggmys och sedan blir det taco!

 

Ha det!

Av Johanna Larsson - 25 oktober 2012 21:56

Började dagen med att vakna toktidigt (3:30, 4:00?? jag kommer inte ihåg, samtidigt som Maddel iaf). Låg och drog mig lite och bloggade i sängen för att sedan gå upp och käka frukost och kika på ett avsnitt Desperate Housewives. Hästarna fick komma ut lite tidigare (45-1h) och efter stallfix körde jag upp till stall Vralen och Tarzan.


Trimmade lite dressyr i manegen med gammelmannen vilket gick jättebra! Efter passet var han svettig, så jag passade på att tvätta honom ordentligt. Så skönt med spolspilta med varmvatten!


Hade eg. tänkt att åka till Tokarp efter Tarzan, men pga min morgon så behövde jag sova lite innan hoppträningen. Blev en lite längre tupplur än planerat, nästan tre timmar, men det var välbehövligt.


Dagens höjdpunkt: Hoppträning för Anna Emanuelsson!

Vi tränade raka och böjda linjer, med och utan relaterade avstånd, huvudfokus låg på banträning.

Över lag gick träningen bra och Ticcis gjorde nästan bara toppensprång. Jag måste dock lära mig att lita på henne helt och hållet igen för nu sköter hon sig faktiskt galant igenom hela träningen. Åter igen så var det nyanserna som ställde till det, men det kommer tillbaka mer och mer ju mer jag litar på henne. Känns skönt att det iaf går framåt.

Vi avslutade på bana på 120 vilket flöt på bra när jag väl slappnade av, så det känns skönt inför nästa veckan 110- och 120-starter. Fin fina häst!

Blev ingen film ifrån dagens träning? Tror Maddel glömde kameran i bilen?

Lägger med film från en tidigare Annaträning.



 

Av Johanna Larsson - 25 oktober 2012 04:48

Uppe och hoppar samtidigt som bagar-sambon idag. Frisk? Nej, inte på en fläck!

Skulle behöva dammsuga bort ungefär hälften av mina förvirrade tankar!

Plugga/jobba?
Plugga vad?! Brukskusk? Unghästutbildare? Hippologen?
De ligger lika varmt om hjärtat allihopa...
Brukskusk? Roligt! Ansökt, har allt jag behöver, borde komma in, MEN, kommer jag kunna leva på det sedan?

Unghästutbildare? Älskar unghästar, hade lätt kunnat se mig själv jobba med detta, antingen egen eller anställd, hemma eller utomlands, finns många spännande alternativ...

För hippologen måste jag jobba/praktisera ett halvårs heltid/ ett års halvtid. Kanske dax att sätta fart med det i så fall? Vart? Hemma/utomlands? BRA utbildning, men, lönar det sig att investera tre år när det kanske räcker med ett år som unghästutbildare? Värt att chansa på ett års unghäst när jag kanske så småningom vill göra något mer/annat inom hästnäringen?

Eller kanske jobba? Inom hästnäringen så jag tar mig ett steg närmare hippologen? (Även meriterande om jag söker till unghästutbildare) Hitta ett bra, VITT, hästjobb, inte easy peacy! VILL jobba med hästar eller något hästrelaterat kontorsjobb. Åter igen; hemma eller utomlands? Ska jag jobba en längre tid så vill jag naturligtvis ha med sambon. Då behöver även hon ett jobb... Hitta två lediga jobb, i närheten av varandra?

Eller bara jobba med något annat bara för att ha en inkomst? Been there, done that, hated it! INTE lockande, men skulle ge min förvirrade hjärna lite mer tid...
Tid för att hitta "det rätta" jobbet eller tid för att bestämma vilken utbildning. Unghäst kan jag ändå inte söka förrän till våren. Då kommer även en ny chans att söka till brukskusk och hippologen måste jag som sagt jobba innan...

Nej, nu ska jag äta frukost!
Sedan ska pållarna få komma ut och så blir det en sväng upp till Bredared för lite trimm på Tarzan (Countach,föredetta inackordering, svart, 18 år, hbl, 168cm, snygg! genomsnäll, tävlad st George och 140 hopp, dock inte helt igång) På vägen hem blir det hämtning av nyservad transport. Skönt att den hann bli färdig inför kvällens träning!

Ha en fett med najs dag!

Av Johanna Larsson - 24 oktober 2012 18:28

Tog ut Ticcis på en tur i skogen i morse. Tanken var att vi bara skulle ut och mysa lite och få upp pulsen i några backar. Ticcis hade dock andra planer och jag var inte på mitt tålmodigaste humör idag, vilket resulterade i att vi till stor del bråkade oss runt vår skogsrunda. Suck! Så besviken på mig själv för att jag låter henne irritera mig!

Blir jag irriterad så blir hon förolämpad och stressad och bli ännu jävligare, vilket resulterar i att jag blir ännu mer irriterad... Ond cirkel... Kort sagt, ett piss-pass!


Blickar mot morgondagen i stället, som erbjuder hoppträning för Anna Emanuelsson, denna veckans höjdpunkt :)


Roligare delar av dagen:

* Skakelträning med M´s duktiga bäbishäst. Han har gått över skaklarna innan och stått emellan dom, men idag lyfte vi lite också och skramlade, vilket gick fin fint!


*visit på grannridskolan


Nu ska vi mumsa äpplepaj!

Tyvärr inga bilder idag då mitt objektiv har pajjat...


Ha det!

Presentation


Tävlingsryttare och hobbykusk på 24 år. Tävlar i dagsläget 120, kör i skog och mark och utför lättare brukssysslor med mitt sv hblsto Antique e. Aerline H ue. Karakoll. Bor ihop med sambon Madeleine och vår svarta schnauzertik Tindra.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards